2010-09-28

Revontulikausi 2010 avattu

...ainakin minun osalta, pohjoisempaahan on jo havaintoja mielinmäärin. Katselin Spaceweather.comista että olisi suht' hyvät mahdollisuudet nähdä reposia (revontuliovaali pyöri jossain Oulun eteläpuolen tietämillä) joten lähdin kesällä testattuun havainto- ja valokuvauspaikkaan eli Pienelle Sulkavalle. Samalla tuli huomattua että Tokinan 11-16 f2.8 on mitä mainioin objektiivi yötaivaan ja -maisemien kuvaukseen, kunhan pitää huolen siitä että tarkennus on kohdallaan, koska tuolla on vara mennä runsaasti yli äärettömyyden tarkennuksen osalta.

Kuitenkin, kuvia:
Revontulia

2010-09-17

Huginin käyttäminen tähtitaivaskuvien pinoamiseen

Tappelin tässä aikani DeepSkyStackerin kanssa, joka varmasti osaa hyvin pinota pidemmillä polttoväleillä kuvattuja kohteita, mutta hajosi totaalisesti Tokina 11-16 f2,8:n kuviin. Yritin myös IRIStä opetella käyttämään, mutta senkin ajan minkä tuon käyttöliittymään tutustumiseen tarvitaan voin käyttää paremmin esim. kuvien oikeaan käsittelyyn.

Tein sitten niin että Raw Therapeen kolmosversiolla muunsin rawit kahdeksanbittisiksi png-kuviksi. Samalla tein niille aika vahvan värikanavien kohinanpoiston, se kun vähensi myös objektiivin kuvantamisvirheistä tullutta sinisen värin vuotoa kirkkaiden tähtien ympärillä. Joku oikea purple fringingin korjaustyökalu olisi kuitenkin parempi olla olemassa, koska kohinanpoisto söi värejä myös himmeämmiltä tähdiltä.

Seuraavaksi avasin kuvat huginiin ja ajoin ne kaikki align_image_stackin läpi. Tämä käy helposti Images-välilehden kautta, jossa on pudotusvalikko kontrollipisteohjelman valintaa varten. Koska kaikki kuvat on otettu samaan suuntaan suurin piirtein peräjälkeen, AIS löysi helposti yhtenäisiä kohtia peräkkäisten kuvien välillä. Etualan maastoon sattuneet kontrollipisteet poistin lataamalla joka toiseen kuvaan etualan maaston kattavan maskin ja ajoin Edit-valikon Remove control points in masks -komennon. Kätevämpi olisi tietysti jos voisi esim. Control points -välilehdeltä massapoistaa kontrollipisteitä.

Sitten optimoin kuvien sijainnit toisiinsa nähden Optimizer-välilehdeltä. Koskapa liki jokaisessa objektiivissa on jonkin verran geometrisia vääristymiä, optimoin myös b:n, d:n ja e:n. B niin kuin barrel eli tynnyrivääristymä; d ja e ovat objektiivin optisen keskipisteen poikkeamat kennon keskipisteestä. A ja c -parametreihin ei tarvinnut koskea, mutta ne ovat kätevät esim. Samyang 14mm 2.8 -objektiivin tapaisen ns. viiksimallisen vääristymän poistoon tai kompensoimaan saman valmistajan 8mm:n kalansilmän projektioeroavaisuudet teoreettisesta mallista.

Lopulta kun keskimääräinen virhe kuvien välillä oli alle 0,5 pikseliä ajoin vinjetoinninpoiston Exposure-välilehdeltä. Tämä ei tietenkään taio esiin sitä taustataivasta mikä ei tullut näkyviin jo raakakuvissa, mutta tasoittaa ainakin jonkin verran taustataivaan valoisuutta. Sitten kuvat huginin mukana tulevan Nonan läpi ja enfuseen, joka keskiarvoisti kaikki kuvat keskenään ja vähensi näin kohinaa aika paljonkin.