2011-03-28

Viisi myyttiä panoraamakuvauksesta

1: Kameran pitää olla suorassa. Tämä väärinkäsitys juontaa juurensa viime vuosikymmeneltä tai jopa aiempaa kun jotkut kaupalliset panoraamasoftat eivät tajunneet kuvien rullauksesta (roll) yhtään mitään eikä useinkaan ollut käytettävissä mitään esikatselua mistä kuvan vinouden olisi huomannut saatika siihen olisi voinut mitenkään vaikuttaa. Jonkin verran joutuu kuvaa ehkä rajaamaan jos huonosti käy, mutta yleensä on kuvan projektiolla ja kuvien keskinäisellä sijoittelulla suurempi vaikutus paljonko pikseleistä joudutaan rajaamaan pois.

2: Valotuksen pitää olla manuaalilla. Tämäkin juontaa osittain juurensa antiikkisista softista, nykypanoraamoissa ei valotuksen eroavaisuuksia kuvista huomaa muuten kuin kohinan määrästä kuvan varjo-osissa ja kameroiden dynamiikan kasvaessa (erit. Pentax K5 ja Nikon D7000) ei aina edes sieltäkään. Sama koskee valkotasapainoa jossain määrin.

3: Älä käytä laajakulmaista optiikkaa. Tämäkin juontaa osittain wanhoista softista, koska optiset vääristymät saattoivat jäädä kompensoimatta panoraaman kasausvaiheessa, joka sitten johti mitä erilaisimpiin virheisiin valmiissa kuvassa.

Toinen usein kuultava väite on että laajakulmaisilla optiikoilla kuvatut panoraamat vääristävät enemmän. Tästä on totta vain toinen puoli: a) vääristymät johtuvat kuvan projektiosta johon käyttäjä voi vaikuttaa ja b) vääristymät johtuvat kuvaajan sijannista kohteeseen nähden (perspektiivi) johon kuvaaja voi myös vaikuttaa.

4: Panoraamapää on pakollinen. Tämä pitää paikkansa siinä tapauksessa että valmiiseen kuvaan eksyy niin paljon kohteita jotka ovat niin lähellä kuvaajaa - muutama metri tai vähemmän kuvaustekniikasta riippuen - että kuvaan tulisi parallaksivirheitä. Kuvattaessa pidemmillä polttoväleillä ja/tai kauempana olevia olevia kohteita parallaksivirheet eivät juuri näy kuvassa.

Mantun kenttä ja talo nähtynä kentän pohjoispäädystä

Ylläolevassa esimerkissä lähin kohde on noin 25 metrin päässä ja kuvaaminen tapahtui runsaassa valossa, jolloin olen voinut kuvata suoraan käsivaralta käyttäen 50 millimetrin polttoväliä (75mm kinovastaavuus).

Jos hioo tekniikkansa kuntoon voi pallopanoraamoja kuvata sisätiloissakin käsivaralta tai käyttäen apuna pientä narua ja painoa.

5: Älä kuvaa liikkuvia kohteita. Taas vanhentuneiden softien jäämistöä: kuvat sovitettiin ennen vanhaan yhteen varsin naiivisti; blendattiin vain kuvien yhteiset reunat ja toivottiin että kuvat kohdistuivat hyvin. Nykyään esim. Enblend käyttää vähän hienostuneempaa taktiikkaa joka käsittää kuvien eri detaljitasojen sekoittamisen keskenään ja sauman optimoinnin mahdollisimman huomaamattomiin kohtiin, Smartblend on vielä hienostuneempi.


Junior soccer in Finland

Esimerkkikuvana toimivassa pallopanoraamassa on paljon liikkuvia kohteita, mutta kuvien välisiä saumoja ei näy missään eikä niitä tarvinnut jälkikäteen korjailla.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...