2011-05-05

Raw Therapee 3:n uudet toiminnot, osa 3: raw-valinnat

[Raw Therapee 3:n uudet ominaisuudet, osa 1: tiedostoselain ja osa 2: kuvien kehitys].

Raw Therapee -oppaan kolmas osa keskittyy raakakuvien hienosäätöihin vaikuttaviin asetuksiin.

Väri-interpolointi (demosaicing)

Raw-välilehdellä ylimpänä asetuksena on värikanavien interpolointi, valintana ovat mm. AMaZE, HPHD, EAHD, VNG4, AHD, DCB ja fast. Fast on noista kaikkein yksinkertaisin ja vastaa laadultaan suurinpiirtein kameran omaa interpolointia. Joissain versioissa oli mukana myös valinta bilinear, mutta se poistettiin koska ei ollut fastia nopeampi ja kuitenkin huonolaatuisempi.

VNG4 taasen olettaa kameran käyttävän neljää eri sävyistä pikseliä (esimerkiksi kaksi erisävyistä vihreää suodinta, sininen ja punainen), joten kyseistä optiota kannattaa kokeilla jos ruudukko- tai sokkeloartifakteja näkyy kuvissa. Ainakin Olympuksen, Panasonicin järkkärit ja Canon 7D käyttävät kahta eri vihreän sävyistä pikseliä eli niille VNG4 on omiaan. VNG4 on aina vähän pehmeämpi pikselitason terävyydeltään kuin muut väri-interpolointivalinnat joten se kannattaa pitää mielessä. Pehmeys tarkoittaa myös kohinan osalta pientä vähennystä, mutta ero ei ole käytännön valokuvauksen kannalta iso muihin valintoihin verrattuna.

EAHD ja AHD ovat mm. dcraw'sta tuttuja optioita, ne ovat olleet Raw Therapeessa ainakin versiosta 2.4 lähtien. Kumpikaan näistä ei ole moniajoystävällisiä eli ne eivät hyödy useampiytimisen proessorin lisäytimistä samoilla tavoin kuin vaikka AMaZE. Lisäksi nämä tuntuvat tuottavan jotenkin karkeannäköisiä diagonaaliviivoja.

Suosittelen käyttämään DCB:tä tai AMaZEa, molempien kuvanlaatu on helpostikin Lightroomin väri-interpolaatiota parempi ja ovat vielä momisäikeistettyjä kummatkin algoritmit.

False color suppression steps vähentää väri-interpolaation mukanaan tuomaa värikohinaa kevyellä mediaanisuotimella, arvoa kolme isommat asetukset alkavat syömään terävärajaisten värialueiden terävyyttä.

Esiprosessoinnin asetukset (pre-processing)

Line noise filter suodattaa pois isoilla herkkyyksillä (tai pienillä herkkyyksillä syvissä varjoissa) kuvissa näkyviä vaaka- tai pystysuuntaisia viivoja jotka aiheutuvat kameran lukukohinasta. Line noise filter nykyisellään korvaa kuviokohinan suttuisella kohinalla, joten tuon suotimen käyttöä en suosittele ainakaan varauksetta. Tulevaisuuden Raw Therapee saanee paremman suodattimen, linkin takana olevat esimerkkikuvat ovat ainakin valaisevia.

Toinen tapa vähentää sokkelokuvioita on käyttää VNG-4 -väri-interpolaation sijasta green equilibration -asetusta, se sekoittaa vihreitä kanavia vähän keskenään. Tämän johdosta kuva saattaa menettää pienenpieniä yksityiskohtiaan, mutta joillekin kameroilla menetelmä on pakollinen. Tämä on yhteensopiva kaikkien väri-interpolointiasetusten kanssa, tosin turha VNG-4:n kanssa, koska se ottaa huomioon värinakavien sävyeron jo kuvaa luodessa.

Kuolleet ja ylikirkkaina hohtavat yksittäiset pikselit voi poistaa pistämällä täpän hot/dead pixel filterille. Toinen tapa poistaa kuolleet pikselit kuvista on tehdä .badpixels-tiedosto, jossa on jokaisella rivillä kuolleiden pikseleiden koordinaatit raw-kuvatiedostossa. Tiedoston nimi tulisi olla mallia VALMISTAJA MALLI SARJANUMERO.badpixels, sarjanumeron ollessa valinnainen osa tiedostonimeä jota voi käyttää erottamaan samanmerkkiset ja -malliset kamerat toisistaan jonka lisäksi tiedosto on tallennettava darkkiruutujen (joista lisää alempana) kanssa samaan hakemistoon.

Alla moiré-vertailu HPHD:n, EAHD:n, AMaZE:n ja DCB:n kesken, AMaZE tuottaa parhaimman kuvan ja sitä itsekin olen käyttänyt. Lisävertailuja mm. Libraw'n sivuilla



Valotuksen raakakorjaus (raw white-black point)

Raw white pointin alla olevalla linear corr. factor -säätimellä voi säätää valotusta ennen muita käsittelyjä. Arvo 2.0 tarkoittaa yhden aukon nostoa (tuplaamista) ja 0.5 vastaavasti yhden aukon laskua (valotusarvojen puolittumista).



Ylläolevassa kuvasarjassa on vasemmanpuoleisimmassa kuvassa käytetty linear correction factorina neljää eli valotusta on nostettu kaksi aukkoa, lisäksi huippuvalojen puhkipalamiselta suojaava highlight preserving correction on maksimiasennossaan eli 2,5. Keskimmäisessä kuvassa ei ole käytetty huippuvalojen suojausta. Kuvasarjan viimeisessä kuvassa on käytetty exposure-välilehden alta löytyvää valotuksenkorjaussäädintä joka toimii siinä väriavaruudessa mikä on Raw Therapeen asetuksista valittu ja tässä tapauksessa tuo erittäin kylläinen sininen leikkautui valitun väriavaruuden (ProPhoto) ulkopuolelle. Ylänurkan TV-ruudun värit ovat leikkautuneet jo kamerassa, joten ne näyttävät samoilta kuvasta riippumatta.

Lisäksi on black level -valinnat punaiselle, vihreälle ja siniselle kanavalle erikseen. Sillä voi esim. tasata syvien varjojen kohinan värisävyä joka eritoten Canonin kameroita kuulema vaivaa.

Darkki (dark frame)

Dark framella eli darkilla voi vähentää pitkissä valotuksissa näkyvää - väriltään yleensä punaista tai violettia - hohtoa jonka kameran lämpenevä yhdyselektroniikka aiheuttaa (yleensä) kuvan reunoihin ja nurkkiin.

Auto selection -täppä valitsee EXIF-tietojen perusteella sopivan kuvan siitä hakemistosta minkä on asetuksissa valinnut darkkiruutujen säilytyspaikaksi. Kulloinkin käytettävän darkkiruudun valintaan vaikuttavat metatiedot ovat kameran merkin ja mallin lisäksi valotusaika, kameran herkkyys (ISO), valotuksen pituus ja kuvanottoaika. Jos useampi kuva täyttää kriteerit niin ne automaattisesti pinotaan eli keskiarvoistetaan ennen vähennystä. Jos haluaa käyttää kyseistä toimintoa kennon roskien poistoon, niin blur radiuksen olisi oltava mielellään alle kaksi pikseliä ja flätin olisi mahdollisimman oltava kohinaton tai niitä olisi hyvä olla useampia pinoamista varten.

Vasemmalla esimerkkikuvapari erään viirutähtipallopanoraaman osavalotuksesta, ennen ja jälkeen darkin vähennyksen. Kennon kohinataso on ollut signaalin tasoa suurempi joten darkin vähennyksen jäljiltä nurkat ovat leikkautuneet täysin mustiksi.

Flätti (flat frame)

Flat frame eli flätti toimii vähän samaan tapaan kuin darkki, mutta valotettu kuva vähentämisen sijaan jaetaan kuvan kirkkaimman arvon mukaan normalisoidulla flätilla joten sillä voi poistaa kuvista vinjetoinnin, värisiirtymät ja kennolla olevat roskat. Blurraamalla flätin haluamallaan määrällä voi vähentää kohinan ja muiden kennon häiriöiden aiheuttamia artifakteja kuvassa, esimerkiski vaakasuntaiset kohinaraidat katoavat kuvasta pystysuuntaisella blurrilla.

Mikäli flättihakemistossa on useampia valintakriteerit (kameran merkki ja malli, objektiivi, polttoväli, aukko ja tarkennusetäisyys) täyttäviä kuvia, ne pinotaan ja keskiarvoistetaan automaattisesti ennen käyttöä.

Väriaberraation automaattinen poisto (chromatic aberration)

Viimeisenä tulee chromatic aberration -osio. Täppä auto correction -kohtaan ja Raw Therapee loitsii väriaberraatiot kuvasta pois täysin automaattisesti. Automatiikka on ollut niin toimiva että tuo on minulla defaulttiprofiilissa päällä. Punaisen ja sinisen tason kohdistus vihreään tehdään ennen väri-interpolaatiota eli periaatteessa (ja käytännössä) tuo vähentää debayer-artifaktien määrää. Jos koskee liukusäätimiin automatiikka menee heti pois päältä.

Väriaberraatiokorjaus on ainakin minulla toiminut niin luotettavasti että olen tuon pitänyt oletuksena päällä.

Muuta

Raw Therapee tarjoaa uutena ominaisuutena myös raakakuvahistogrammin (kuvassa oikealla; yllä raakahistogrammi ja alla normaalikuvan histogrammi), siitä voi ihmetellä miten paljon jäi valotusvaraa histogrammin yläpäähän. Histogrammin data on otettu ennen väri-interpolaatiota, väriavaruuden säätöä ja ennen valkotasapainon asettamista, luettavuuden vuoksi se on kuitenkin gammakorjattu. Esimerkkihistogrammi on muuten yllä olevasta tähtitaivaskuvasta. Halutessaan histogrammissa voi nähdä pelkästään punaisen, vihreän tai sinisen kanavan, luminanssin tai jonkin yhdistelmän näistä.

Aiheesta muualla

Raw Therapee -wikin näkökulma aiheeseen (engl.)