2011-12-17

Infrapunakuvien värittäminen

Infrapunakuvat jotka on otettu käyttäen yli 850 nanometrin suodinta ovat mustavalkoisia, koska kameran kennon pikseleiden värisuotimet päästävät yhtä hyvin (tai huonosti, mallista riippuen) läpi infrapunaista valoa. Lyhemmillä aallonpituuksilla (esim. 720 nm) otettuun valokuvaan muodostuu joitakin värisävyjä kun eri värisuotimet alkavat päästää sävyjä lävitseen.

Nikon D40 raw histogram, 720nm Sivun vasemmassa laidassa näkyy Nikon D40:lla otetun infrapunakuvan raakahistogrammi missä näkyy tuo kennon värisuodattimen infrapunavalon läpäisyn yhtenäisyys kaikkien värikanavien osalta. Suotimena oli käytössä jokin merkitön 850 nanometrin filtteri jonka Kiinasta (DealExtreme) tilasin, maksoi muistaakseni viisi euroa. D40 ja muut vanhemmat Nikon-mallit kelpaavat oikein mainiosti infrapunakuvaamiseen, koska noissa on melko heikko infrapunan estosuodin, esim. D200:n estosuodin on jo niin vahva että kuvaaminen vaati noin 30 kertaa enemmän valoa vrt. D40:lla kuvaaminen. Histogrammista muuten näkee miten vähäkontrastisia infrapunakuvat ovat, näkyvän valon aallonpituuksilla olevan kuvan raakahistogrammi täytti koko histogrammin alan leikkautuen vielä vähän yläpäästään.

Kuvaaminen

Mustavalkoisten infrapunakuvien värittämiseen käytetään kahta kuvaa: normaalivalossa otettua kuvaa (eli ilman infrapunasuodinta) ja toista infrapunavalossa otettua kuvaa, nämä sitten kohdistetaan ja käytetään normaalikuvan väri-informaatiota yhdistelmäkuvan värittämiseen. Mikäli mahdollista kannattaa kuvata kuvat mahdollisimman nopeasti peräjälkeen, ainakin jos taivaalla on pilviä koska ne liikkuvat yllättävän nopeasti ja aiheuttavat päänvaivaa sitten myöhemmin. Suodinta vaihtaessa akannattaa tarkentaa uudestaan, joko kameran takatelkkarin kuvan avulla (eli live view -tilassa) tai käyttäen objektiivin infrapunatarkennusindeksin merkintöjä apuna. Ikävä kyllä monissakaan nykyisissä objektiiveissa ko. merkintöjä ei ole, ilmeisesti infrapunakuvaus ei ole riittävän suosittua.

Alla esimerkkikuvapari, suurempia käsittelyjä valkotasapainon ja kontrastin lisäyksen lisäksi ei ole tehty:

Infrapunavalossa otettu kuva Normaalissa valossa otettu kuva

(Nikon D40, 18-55mm -kittiobjektiivi ja 850 nanometrin suodin infrapunakuvassa.)

Ja kuten kuvaparista näkyy niin pilvet ovat liikkuneet taivaalla aika paljonkin sillä välin kun objektiivin nokalle suotimen kiinni ruuvasin.

Kuvien kohdistaminen

Kuvathan ovat siis aivan kuin mikä tähansa muukin samasta paikasta peräjälkeen kuvattu kuvapino eli ne voidaan kohdistaa toisiinsa pienellä vaivalla. Tässä tapauksessa kuitenkin kannattaa huomioida sellainen asia että infrapunavalo tarkentuu erilailla kuin näkyvä valo useimpien nykyisten objektiivien kanssa kuvatessa se tarkoittaa sitä että kuva-alat eivät täsmää näissä kahdessa kuvassa, toinen kuva on laajempi. Tämän efektin nimi englanniksi on ns. lens breathing. Yleensä mitä monimutkaisempi objektiivi sitä suurempana ilmiö näyttäytyy. Vielä kun muistaa pistää Stitcher-välilehdeltä Nonan asetuksiin poistaa täpän kohdasta Save cropped images niin hyvä tulee.

Jos kohdistamisen haluaa suorittaa Huginilla niin muutama kohdistupiste per kuvapari riittää. Camera and Lens -välilehdeltä kannattaa toiselle kuvalle napsauttaa uusi objektiivin numero ja optimoidessa optimoida y,p,r ja v. Komentorivi jos on tuttu niin Huginin mukana tuleva align_image_stack hoitaa saman homman -m -komentoriviparametrin kanssa.

Jatkokäsittely

Sitten onkin vuorossa kuvankäsittelyvaihe, värikuva ja infrapunakuva ladataan omiksi tasoiksi vaikka Gimppiin. Vaihtelemalla tasojen sekoitustiloja ja järjestystä saa aikaiseksi mielenkiintoisia väriefektejä. Alla muutamia esimerkkejä:

IR 'value' ja normaali 'color' Normaali 'color' ja IR 'value'

Vasen: IR-kuvasta harmaasävyt (sekoitustila value) ja värikuvasta värisävyt (sekoitustila color); oikealla muuten sama, mutta tasojen järjestys vaihdettu.

Normaali 'overlay' ja IR alla IR 'overlay' ja normaali alla

Vasen: Normaalivalon kuva overlay-tilassa infrapunakuvan päällä; oikealla infrapunakuva overlayna normaalikuvan päällä.

Lisää esimerkkikuveja väritetyistä infrapunakuvista, kaikki Nikon D40 kittiobjektiiveineen ja 850 nm:n infrapunasuodattimen kera:

Väritetty infrapuna IV
Väritetty infrapuna V
Väritetty infrapuna II
Väritetty infrapuna III
Väritetty infrapuna I

Pieni vinkki näin lopuksi vielä: jos ja kun esim. sininen taivas on peittynyt pilvien taakse infrapunakuvassa niin normaalin kuvan väriä voi varovasti maalata takaisin kuvaan ensin yhdistämällä tasot ja sen jälkeen käyttämällä kuvankäsittelyohjelman siveltimen color-sekoitustilaa. Ylläolevista kuvista kaksi ylintä on saanut tälläisen käsittelyn osakseen. Halutessaan soppaan voi sotkea myös Enfusen tai Enblendin, valitsee vain Huginissa sopivan tallennusvaihtoehdon.