2012-07-01

Tokina 11-16mm f2.8 ja Samyang 14mm f2.8 vertailussa

Tokinan 11-16 -millinen minulla on ollut syksystä 2010 lähtien; revontulien, yöllisten pallopanoraamojen ja tähtitaivaan kuvaamiseen sen vaihdoin saman valmistajan 12-24mm:n f4-valovoimaisesta zoomista. Hiljattain hommasin myös Samyangin valmistaman 14-millisen käsitarkenteisen laajiksen, koska (ja nyt kuulostan pahalta pikselinnysvääjältä) Tokinan kuvanlaatu kuvan reunoissa ja nurkissa jättää toivomisen varaa, varsinkin täydellä aukolla.

Kuvat ja speksit

Kuvassa kuitenkin pariskunta, kuljetusasennossa ovat melkolailla samankokoisia, mutta kameraan kiinnitettynä Tokina on paljon isompi tuon leveän vastavalosuojan takia. Samyang maksaa noin 300€ riippuen mille kiinnitykselle objektiivin ostaa (Nikon-yhteensopiva AE-versio on kallein), Tokina vastaavasti noin 500€.

Tokina 11-16mm f2.8 & Samyang AE 14mm f2.8 IF ED UMC
(Tokina 11-16mm f/2.8 (IF) DX ja Samyang AE 14mm f/2.8 ED AS IF UMC, lyhenne AE Samyangissa tarkoittaa luultavasti Auto Exposurea eli siinä on mukana piiri joka ilmoittaa kameralle käytetyn aukon valonmittausta varten. AE-versio on saatavilla vain Nikon-kiinnityksellä.)

Tokinaan saa ohutreunaiset suotimet kiinni 77mm:n kierteeseen ja paksummat toimivat 82-millisellä adapterilla. Samyangiin ei saa filsuja kiinni edes kierteillä tai adaptereilla (jos tätä hirviötä ei oteta lukuun). Samyangin vastavalosuoja on kiinteästi objektiivin rungossa, etutulppa tulee pienillä klipsuilla kiinni vastavalosuojan etummaisiin kohtiin.

Kädessä molemmat tuntuvat tukevilta pötköiltä, natisevia muoviosia ei ole. Samyangin leveä tarkennusrengas on oikein mukava tuntumaltaan, Tokinan rinkulasta ei vastaavaa voi sanoa, vaikka on se paljon parempi mitä eräässä aikoinaan omistamassani muovitsoomissa. Tosin Tokina luottaa automaattitarkennukseen, kun Samyang on täysin manuaalipeli.

Samyangin tarkennus oli kalibroitu vähän huonosti, kääntämällä tarkennusrinkulaa äärettömään ollaankin jo äärettömän yli. Oikea äärettömän kohta oli rinkulassa noin kahden metrin merkin paikkeilla. Toinen ihmellisyys liittyy siihen että tarkennuskohta riippuu siitä kummasta suunnasta tarkennusrengasta pyörittää, äärettömyydestä takaisin päin tullessa objektiivi tarkentaa kauemmaksi. Ero ei ole suuri, mutta kuvaa kameran ruudulla suurentamalla näkyvä. Nettijuttujen perusteella tämä on ominaisuus Samyangissa eikä varsinainen vika.

Tokinassa tarkennuksen vaihto käsi- ja automaattitarkennuksen välillä vaihtuu vetämällä tarkennusrengasta lähemmäksi kameraa. Jos tarkennus on äärettömyyden tienoilla, tarkennusrengas voi jäädä jumiin vaihdon jälkeen, tai siis tarkennusetäisyyttä ei voi vaihtaa. Uudelleen automaattitarkennukselle remppaaminen kuitenkin vapauttaa jumin.

Kuvan kontrasti ja terävyys

Alla rajaukset kuvan keskeltä, samoilla polttoväleillä ja aukoilla. Tarkennus on molemmissa kohdillaan koska toisaalla kuvassa on näkyvillä ikävää moiréa. Kuvat on korjattu väriaberraation ja vinjetoinnin suhteen, vertailun helpottamiseksi. Varsinkin värivirheen korjaaminen parantaa Tokinan näennäistä kuvanlaatua erityisesti kuvan laitamilla.

Tokina 11-16mm f2.8 vs Samyang 14mm f2.8, croppi kuvan keskeltä

Tästä kuvasta näkeekin Tokinan valttikortin: erittäin loistava kuvanlaatu kaikilla aukoilla kuvan keskellä. Samyang pääsee melkein samaan resoluutioon, mutta kuvan kontrasti on palloaberraation takia vähän matalampi isoilla aukolla.

Samyangin kontrastia saa vähän nostettua terävyyden kustannuksella, jos tarkentaa hyvin vähän kohteen taakse. Viereistä pikkukuvaa klikkaamalla näkee efektin, kuvaparin vasemmanpuoleisen puoliskon tarkennus on hiukkasen takana, oikeanpuolimmainen kuva on kohdillaan kuten näkyvästä moirésta voi päätellä.

Mutta kuvan nurkassa Tokina ottaa pahasti nokkiinsa:

Tokina 11-16mm f2.8 vs Samyang 14mm f2.8, croppi kuvan nurkasta

Tokina ei himmentämälläkään pääse likimainkaan samaan resoluutioon ja kontrastiin kuin Samyang. Tokinankin saa toki teräväksi, mutta Samyang on aina parempi. Toki kannattaa pitää mielessä Samyangin ollessa täyden kennokoon objektiivi ja kiinteäpolttovälinen vieläpä.

Värit

Pieni väriero on objektiivien tuottamissa kuvissa, mitä vertailin niin Samyangin sävyt ovat lämpimämmät kauttaaltaan. Kelvineinä ero oli Raw Therapeen värityökalun mukaan luokkaa pari sataa eli ei suuren suuri. Valkotasapainoa ei ole tasattu ylläolevien kuvien välillä.

Kuvan nurkat vetävät Tokinassa näkyvästi sinisiksi, vastaavaa ongelmaa ei Samyangilla ole.

Bokeh

Otin vertailukuvat myös objektiivien epäterävän alueen piirron eli lyhyemmin bokehin vertailua varten.


(Samyang yllä ja Tokina alla.)

Bokeh ei näin pienellä apertuurilla ole yleensä kuvissa pääosassa, mutta Samyangin tausta on rauhallisempi. Tarkkaan jos tiiraa, niin näkee paksun kaksoisreunan Samyangin bokehpalleroissa. Samyangin pallerot ovat melkoisen mielenkiintoisia jos epäterävä alue tuleekin kuvattavan kohteen eteen, kuten seuraavasta kuvaparista voi nähdä:


(Vasen: epäterävä alue on kohteen edessä, oikea: epäterävä alue on kohteen takana.)

Peiliobjektiiveille tyypillinen donitsibokeh laajiksessa, enpä tätä uskonut koskaan näkeväni.

Vääristymät

Tokina on siitä mukava objektiivi että se ei vääristä 14mm:n polttovälillä juuri lainkaan. Samyangissa on sen sijaan paljon tynnyrivääristymää (APS-C) tai jopa oikein tukeva viiksivääristymä (full frame) eli tynnyri- ja tyynyvääristymän yhdistelmä. Vääristymät saa kuitenkin korjattua softassa helposti käyttämällä vaikka kullekin objketiiville tarkoitettua Lensfun-profiilia tai Lightroom-profiilia.

0 comments:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...