2014-05-18

Lisäväriä maisemakuviin infrapunasta

Joskus aikoinaan, kauan kauan sitten, oli tarjolla värifilmiä joka oli herkkä myös infrapunaiselle valolle. Se tuotti melko psykedeelisen näköisiä kuvia oikeassa ympäristössä. Koska filmi on kuollut, on Kodak lopettanut kyseisen filmilaadun (Kodak EIR) valmistuksen ja myynnin jo aikoja sitten.

Kiitos modernin teknologian, samanlaiseen lopputulokseen voi kuitenkin päästä kuvankäsittelyllisin avuin. Lyhykäisyydessään prosessi on seuraava: otetaan kaksi kuvaa, toinen infrapunasuotimen kanssa ja toinen ilman suodinta. Infrapunasuotimen olisi paras olla 850mn:n mallia, koska se tuottaa valmiiksi mustavalkoisen kuvan. Sen jälkeen heitetään värikuvasta sininen kanava mäkeen ja yhdistetään infrapunakuvasta värikuvaan luminanssi punaiseksi kanavaksi, värikuvan punainen kanava vihreäksi ja vihreä siniseksi kanavaksi.


(RGB-kuva.)

Tuolta se RGB-kuva voi näyttää, lehtikasvit ovat parhaita kohteita koska ne infrapunakuvassa näkyvät hyvin erilaisina kuin näkyvässä valossa. Ja kuten alla näkyy, niin on infrapunakuvan valotusaika ollut todella pitkä verrattuna RGB-kuvaan (n. 20 000 kertaa pidempi itse asiassa, kameran IR-suodin on todella tehokas). Valotusaikaeroja voi ja kannattaakin tasata vaikka erittäin tummalla harmaasuotimella.


(Infrapunakuva, 850nm.

Kuvien yhdistäminen Photoshopissa


Photoshopissa prosessi olisi seuraavanlainen: ensinnä avataan kuvat tasoina samaan dokumenttiin ja annetaan Photoshopin kohdistaa ne (valikosta Edit/Auto-align layers ku molemmat tasot ovat valittuna). Kohdistus on tarpeen koska lähi-infrapuna ja näkyvä valo tarkentuvat eri kohtaan ja tarkennuksen muuttuminen yleensä tarkoittaa pientä, mutta selvästi näkyvää polttovälin muutosta.

Kun kuvat kohdistuvat hyvin, niin siirretään copy-pastella infrapunakuva omaan dokumenttiinsa talteen. Sen jälkeen RGB-kuva hajoitetaan Channels-paletin valikosta valitsemalla Split channels.


(Värikanavien erottaminen Photoshopissa.)

Tämän tuloksena Photoshopissa on auki on kolme uutta dokumenttia tiedostonnimi_Red, _Green ja _Blue -päätteellä sekä alkuperäinen infrapunakuvamme. Kuten mainittua, voi _Blue-päätteellä olevan kuvan heittää tässä vaiheessa mäkeen, sitä ei enää tarvita. Mukana saattaa olla myös yksi _Alpha-päätteellä oleva kuva, siinä on vain rgb-kuvan läpinäkyvyys - senkin voi heittää hyvillä mielin menemään.


(Neljä dokumenttia auki; kolme oikeanpuolimmaista ovat RGB-kuvan värikanavia kukin.)

Kaikki dokumentit ovat tässä vaiheessa mustavalkoisia, joten on hyvä tehdä sama temppu myös infrapunakuvalle. Sen voi tehdä kun navigoi valikosta Image/Mode/Grayscale. Infrapunasta pitää myös poistaa tasot eli kuva pitää flätätä ensin (Layer/Flatten image.

Vasta sen jälkeen kuvat voi yhdistää takaisin RGB-kuvaksi. Se tehdään Channels-paletin valikosta Merge channels.


(Värikanavien yhdistäminen Photoshopissa.)

Kysyttäessä vastataan että halutaan tehdä RGB-kuva ja valitaan mikä dokumenteista muodostaa valmiissa kuvassa minkäkin värikanavan. Muistin virkistämiseksi: IR→R, R→G, G→B. Tässä tapauksessa tuo Untitled on se infrapunakuva.


(Värikanavien määrääminen valmiseen kuvaan.)

Tuloksena saattaa olla jotain tämän näköistä.





Infrapunakuvien ja tavallisten kuvien sotkemista on käsitelty myös aiemmin.

0 comments:

Lähetä kommentti