2014-08-27

Filmisimulointi Raw Therapeella

Kaksi saarta

Raw Therapeen 4.2-versiosta eteenpäin löytyy mielikuvituksettomasti nimetty työkalu nimeltään CLUT. Nuo neljä kirjainta ovat lyhenne sanoista Colour Lookup Table, termi mikä ei sellaisenaan varmasti kerro yhtään mitään.

Kyseessä on siis kolmiulotteinen väritaulu, jonka mukaan voidaan minkä tahansa kuvan sävyjä muuttaa vastaamaan toisen kuvan sävyjä. Käytännön esimerkki: lataan tämän referenssinä toimivan PNG-tiedoston vaikkapa DxO Filmpack 3:een (kyseistä ohjelmaa jaettiin ilmaiseksi tässä jokin aika takaperin). Filmpackilla vain tekee haluamansa säädöt (ilman terävöitystä ja raetta tietysti) ja tallentaa tiedoston PNG:nä Raw Therapeen HaldCLUT-hakemistoon. Sen jälkeen samat sävyt ovat saavutettavissa myös Raw Therapeella.

Apilankukkia takapihalta
("Fuji 800Z". Vihreät haalistuvat ja koko kuva saa tuommoisen ihonvärisen sävyn.)

Käytännön käyttö on yksinkertaista. Ensin ladataan noin kolmensadan megatavun paketti koneelle. Zippi puretaan vaikka Raw Therapeen asennushakemistoon. Sitten käskytetään RT:tä hakemaan tarvittavat tiedostot tuolta hakemistosta eli asetukset auki, sieltä edelleen Image processing -välilehti ja sieltä vielä HaldCLUT folder osoittamaan oikeaan paikkaan. Ohjelman uudelleenkäynnistyksen jälkeen filmisimulaatiot ovat käytettävissä Color-välilehdeltä löytyvällä CLUT-työkalulla.

Juustoinen järvimaisema
("Kodak Portra 400". Huippuvalot saavat selvän kellertävän sävyn.)

Jos efekti on liian voimakas, voi sitä vaimentaa käyttämällä strength-säädintä. Tuota kannattaa kokeilla ainakin mustavalkoisten presettien kanssa, tulokset ovat olleet mielenkiintoisia.

Västäräkki vai mikä lie kurkkii eurolavan takaa
("Fuji 800Z++". Plusplus tarkoittaa voimakkaampaa efektiä eli yleensä mustaa on nostettu ylemmäs. Varjot alkavat saada vihertävää sävyä.)

Uimakoppi
("Kodak BW 400CN", mustavalkofilmi jota on tullut itsekin tuhlattua joskus.)

Tällä hetkellä siellä on neljä Agfa-filtteriä, liki seitsemänkymmentä mustavalkoista asetusta, saman verran Fujin filmejä, viitisenkymmentä Kodakin filmisimulaatiota ja kahdeksankymmentä Polaroid-asetusta. Veikkaisin suurimman osan olevan peräisin VSCO:sta.

Yleisesti ottaen Polaroid-valikoima tarjoaa kaikkein voimakkaimmat feidaukset varjoihin ja eniten värivääristymiä jos niitä kaipaa. Tosin skaala on laaja, melkein huomaamattomasta täysin järjettömään. Alla neljän kuvan otanta Polaroid-valikoimasta.


Filmiraetta näillä ei kuitenkaan saa aikaiseksi. Eivätkä CLUTit ole ihan yhtä käytännöllisiä kuin varsinaiset preset-paketit kuten VSCO, Replichrome ja kumppanit, mutta tylsinä hetkinä on mukava käydä vanhoja kuvia läpi ja katsoa saisiko niihin vähän uutta eloa.

Ylin kerros
("Fuji Superia 800". Lämpimät sävyt, kova kontrasti.)

Savon Sellu
("Agfa Vista 200", karkkia ja kovaa kontrastia.)

Miekkonen
("Kodak TriX 400, rakeen tarjoaa alivalottunut ISO 12800.")

0 comments:

Lähetä kommentti