2016-06-03

Hyvät saumat - osa kaksi: vertailussa Photoshop, Enblend, Multiblend ja Huginin Verdandi

Viime vuonna Huginiin tuli mahdollisuus käyttää Enblendin sijasta yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuvien blendaajaa, Verdandia. Verdandin alkuperäinen versio raapi kuviin terävät saumat, eli se ei koskenyt kuvien kirkkauteen tai väriin mitenkään muuten. Jos kuvien välillä oli yhtään minkäänlaista kirkkauseroa, niin se näkyi lopputuloksessa jo kaukaa.

Huginin vielä betavaiheessa olevassa 2016.2-versiossa Verdandiin on lisätty mahdollisuus tasoittaa kuvien väri- ja kirkkauseroja saumojen kohdalta. Päätin vertailla, miltä Verdandi, Enblend ja muutaman muun softan tekemät saumat näyttävät kun panoraamakuvassa on mukana liikkuvaa vettä liplattavien aaltojen muodossa. Aallothan ovat siitä ikäviä että ne liikkuvat hyvin nopeasti ja taivasta heijastavina, satunnaisina pintoina niissä saumat näkyvät myös hyvin herkästi joko eriävän kirkkauden tai sauman mahdollisen kaavamaisuuden vuoksi (viivasuora sauma erottuu satunnaisista muodoista erittäin helposti, vaikka kuvia miten sekottaisi). Pilvet ovat toinen päänvaivaa aiheuttava tekijä, mutta ne ovat yleensä hyvin paljon hitaampia, joten niiden aiheuttamista ongelmista pääsee eroon kuvaamalla panoraamansa mahdollisimman nopeaan.



Yllä yleiskatsaus jokaiseen testattuun softaan. Photoshop tekee parasta jälkeä kunhan seamless tones ja colors on päällä, sen sauman kuljetus seurailee hyvin luonnollisia rajoja kuvassa eikä se kärsi yhtä pahoista lastentaudeista kuin muut (niistä jäljempänä). Enblend tekee myös hyvää jälkeä, mutta panoraamasta erottuu muutama kohta missä aalto on mennyt poikki ennen aikojaan. Kuvien väliset pienet kirkkauserot ovat myös kadonneet hyvin molemmilla softilla.

Verdandi sekoituksella (--seam:blend) tekee pääosin hyvää jälkeä, sauma kulkee pääosin hyvin huomaamattomassa paikassa. Bugeja kuitenkin on, kahdessa kohtaa sauma on täysin suora ja huomiota herättävä. Kirkkauseroista kuvien välillä on myös päästy eroon.

Verdandi ilman sekoitusta (--seam:hard) näyttää kaukaa ihan hyvältä, muttei kestä lähempää tarkastelua. Ilman sekoitusta (--seam:hard) pienet kirkkauserot kuvien välillä näkyvät kuvissa rumina, suorina saumoina. Multiblend hajoaa aaltoihin täysin, koska se ei tee minkäänlaista sauman kulun optimointia vaan sauma kulkee aina kuvien limityksen geometrisen keskipisteen kautta. Pienet kirkkauserot kuvien välillä kuitenkin tasoittuvat pois.

Kuvat on kohdistettu Huginissa tuon vastarannan mukaan ja Enblendin, Multiblendin sekä Verdandin tulos on tallennettu suoraan Huginista käsin. Photoshop CS6:n tulos on saatu aikaan lataamalla Huginissa kohdistetut ja projisoidut kuvat Photoshopiin tasoina, valitsemalla kaikki tasot ja ajamalla komento edit/auto-blend layers. Kuvien geometria, rajaus ja kirkkaus on siis tismalleen sama jokaiselle softalle.

Tarkastellaanpa kuvia vähän lähempää:



Enblendin lähikuvasta näkyy kuinka käy joskus eli sauma kulkee melkein suoraan jonkun huomattavan yksityiskohdan läpi kuten tuossa alhaalla oikealla jossa on pari katkonaista aaltoa. Ylempää saumaa ei erota ellei tiedä tarkalleen missä se kulkee.




Verdandi on tehnyt suoran sauman, eikä kuvien sekoittaminen sitä piilota. Ei näin. Tämä tosin saattaa olla jonkinlainen bugi softassa, jäljempänä vertailua toisaalta panoraamasta jossa saumaus on mennyt kuten sen pitääkin mennä.



Multiblend on myös pitänyt sauman suorana, tosin tarkoituksella.




Photoshop CS6 on kuljettanut saumaa hyvistä kohdista, vain pieni pätkä rikkonaista aallonharjaa paljastaa mistä sauma menee. Testin paras tulos kunhan käytössä on seamless tones ja colors -asetus. Ilman sitä sauma jää hyvin teräväksi.

Yllä oleva kuitenkin antaa tarpeettoman huonon kuvan Huginin Verdandi-sovelluksen kyvyistä, nimittäin sauman ei pitäisi kulkea suoraan vaikka se jostain syystä tuossa kohtaa niin tekeekin. Vaikka kuvien järjestystä vaihtoi, pysyi tuo nimenomainen sauma silti viivasuorana, haiskahtaa jonkin sortin ohjelmistobugilta. Kun tarkastellaan lähemmin panoraaman vasenta reunaa, huomataan että Verdandi tekee hyvin saman näköistä jälkeä kuin Photoshop CS6:n auto-blend layers -komento. Molemmista tuloksista saa hyvin, hyvin pienellä siistimisellä täysin uskottavan näköisiä. Tässä sävyiltään tasoitetut saumat, ensin Verdandi ja jäljempänä Photoshop.




Yhtäläisyydet korostuvat kun kumpaistakin käsketään tekemään kuviin saumat ilman mitään sekoitusta (Verdandin komento --seam:hard, Photoshopissa täppä pois kohdasta seamless tones and colors). Sauma pyrkii kulkemaan sieltä missä erotus kuvien kirkkauden välillä on pienin mahdollinen ja sauma täten kaikkein huomaamattomin.




Lastentaudeista. Koska kuvien keskinäinen järjestys vaikuttaa sekä Enblendin että Verdandin tekemään saumaukseen, koitin josko suorista saumoista pääsisi eroon vaihtamalla muutaman kuvan keskinäistä järjestystä panoraamassa. Sauma ei kadonnut minnekään, vaan tuloksena oli tämmöistä sotkua sen sijaan.



Multiblend taas vaihtaa 16-bittisen kuvan R- ja B-kanavat keskenään. Helppo korjata, mutta olisi parempi jos ei kuitenkaan tarvitsisi. Photoshop taas tekee jänniä juttuja jos tasoihin on mennyt lisäämään maskeja, yleensä jotain tärkeää katoaa kuvasta. Enblendillä oli vuosia sitten tapana tehdä kuviin mustia aukkoja, mutta niitä nyt ei ole kummemmin näkynyt viime aikoina. Hidas se kyllä on edelleen.

Päivitetty 2016-06-27: lisätty uusi satsi kuvia Verdandilla, Enblendillä, Multiblendillä ja Photoshopilla. Tällä kertaa aallokko on terävämpi ja sitä myöten satunnaisempi. Katsotaan kuinka saumat sijoittuvat nyt. Ensiksi tulee kunkin softan koko panoraama skaalattuna 1024 pikselin levyiseksi ja sen jälkeen pari valittua kohtaa saumoista.

Enblend

Enblend oletusasetuksillaan on tehnyt ihan mallikasta jälkeä, sauman kuitenkin pystyy erottamaan aallokosta kunhan tarkastelee kuvaa vähän lähempää. Enblend tarjoaa myös tolkuttoman määrän asetuksia saumojen leveyteen ja kulkuun liittyen, mutta niiden läpikäynti testiä varten on liian suuri urakka. Lisäksi varmaan 99% käyttäjistä ajaa Enblendiä oletusasetuksillaan, joten niiden tulisi olla jossain määrin tolkulliset.




Multiblend

Multiblend ei paljoa kiertele, sauma on suora. Isosta kuvasta sitä ei ihan heti huomaakaan aallokon rakenteen vuoksi, mutta lähempää kuvaa tarkastellessa sauma kyllä hyppää silmille.




Photoshop CS6

Photoshop CS6:n jälki on saumatonta (heh-heh), edes hyvin läheltä tarkastellessa paljastuu vain muutama rikkonainen aallonhuippu. Testin paras.




Tosin ilman seamless tones ja colors -asetusta ei Photoshoppikaan tee näkymätöntä saumaa vaan sen näkee jo koko kuvasta.




Verdandi (Hugin)

Huginin Verdandi teki melkein yhtä hyvää jälkeä kuin Photoshop. Muutama kesken katkennut aalto kuitenkin paljastaa sauman sijainnin. Testin toisiksi paras tulos, tällä kertaa kun ei tullut suoria saumoja laisinkaan.




Verdandi hard seam -asetuksella toimii myös yllättävän hyvin, tosin sekään ei kestä lähempää tarkastelua.




Tästä ja muutamasta muusta testipanoraamasta rohkaistuneena, olen pistänyt panoraamaprojektien oletussaumaajaksi Verdandin. Se on siis mukana seuraavassa Hugin-versiossa, 2016.2.

0 comments:

Lähetä kommentti