2016-06-08

Kauriin maha ja miten se kuvattiin

Siilinjärven varmaankin ainoa nähtävyys eli koviakin kokenut kultainen kaurispatsas Viitostien varrella houkutteli kuvaamaan - ennen kuin ennustettu suuri kesämyrsky saapuisi ja veisi pusikossa rymyämishalut mennessään. Parhaillaan tuo myrsky möyhää ulkona eikä sitä kovin suureksi voi sanoa.

Now, this is a story all about how
My view got flipped-turned upside down
And I'd like to take a minute
Just sit right there
I'll tell you how I photographed the belly of a statue called Ilmestys.

Homman jujuna oli kuvata kaurispatsaan mahapuolta, idea joka oli muhinut takaraivossa jo jonkin aikaa. Uudesta kuvakulmasta katsottuna aika paljon kuvattu patsas voisi saada uuden, abstraktimman ilmeen. Lisäksi kultainen patsas ja sininen taivas tuo aina yhtä päräyttävän vastavärikontrastin kuvaan.

Kaurispatsaan alla

Hitto mitä räpellystä patsaan alla kuvaaminen onkaan, milloin kuvan nurkkaa koristaa kyykkivän kuvaajan oma perse tai kylki, milloin Aurinko paistaa suoraan kalansilmään ja heittää flarepalleroita pitkin kuvaa. Kuva kuitenkin otetaan kalansilmällä kun muuta rektilineaarista laajista ei ole ja suoristetaan jälkikäteen. Tuo suoristusaspekti tekee kuvan tarkemmasta sommittelusta arvuuttelua — mikä jää kuvaan, mikä rajautuu pois?


(Digi on kiva kun voi räiskiä konekiväärityyliin sarjalla, kuvien karsimiseen menee vain paljon aikaa jos jokaista tuijottaa pidempään kuin muutaman sekunnin. Tästä joukosta on karsittu jo yli puolet pois.)

Sommitteluongelmahan ratkeaa niin että kuvaa melkein kokonaisen pallopanoraaman. Voisi siis vaihtaa paikan päällä kameran kanssa punnertamisen atk:n ääressä istumiseen. Kelpo vaihto minun mielestäni, mitä nyt kuvatiedostojen määrä nousi yli seitsemänkymmenen kun rupesin ahnehtimaan valotuksen haarukoinnin kanssa. Mutta pääosin eräajonahan nuo voi käsitellä eikä varsinaisesti käsin käpisteltäviä tiedostoja ole kuin loppujen lopuksi kaksi: kasattu panoraama ja siitä edelleen projisoitu valmis komposiittio.

Alla on kyseinen pallopanoraama melkein kokonaisuudessaan, tarkka katsoja voi huomata kuinka jalustaa on tässä tapauksessa jouduttu käyttämään — kyljellään. Jalat levällään kun Benro jää vielä turhan korkeaksi, vaikka siihen on vaihdettu lyhempi tynkämallinen keskiputki. Valmis kauriin maha löytyykin heti postauksen alusta.

Vain yksi katumuksen lähde jäi: kuva olisi pitänyt ottaa lähempää kallion reunaa, jotta kauriin pää olisi näkynyt myös. Mutta jo metrin päässä reunasta työskentely kalliiden kuvausvehkeiden kanssa aiheutti jo sen verran kuumotuksen tunteita että jäi tekemättä.



Jalusta ei tietenkään ole tukevimmillaan kyljellään, joten pieniä ongelmia parallaksin kanssa tuli, ei kuitenkaan mitään minkä ei Huginin 2016.2-version uusi blenderi Verdandi olisi ratkaissut. Osasin tuohon luottaa tässä kiitos tuon äskettäisen testiajon. Ylläolevan pallopanoraaman hotspotin kohdalla näkee yhden fiksusti asetellun sauman, Viitostie katoaa pylvään taakse ja ilmestyy hieman eri paikasta. Itse kauriissa ei juuri saumoja näy, koska siellä suurin osa panoraaman kohdistuspisteistä oli.

Muutenhan paikka on perinteinen kallioleikkaus; on puskaa, hirviaita ja roskia nuorison jäljiltä. Täällä vain on myös tuo taideteos. Jos paikan päällä haluaa vierailla niin helpoiten tuonne pääsee ajamalla Räimäntietä Viitostien ali ja alittamalla uudelleen Viitostien n. kilometrin jälkeen. Siinä on pikkuinen metsäautotie johon auton voi jättää. Kannattaa varautua kallioilla kiipeilyyn, varsinkin jos kulkee hirviaidan tien puoleista reunaa pitkin. Karttalinkki.



Pistetään bonukseksi myös yksi halokuva, jossa kauris sai luvan toimia auringonpeittäjänä.

Kauris ja 22 asteen halo

0 comments:

Lähetä kommentti