2011-02-17

Samyangin 8-millisen kalansilmän Lensfun-kalibrointi

Huginin PToptimizer optimoi objektiivin polttovälin lähemmäksi yhdeksää millimetriä - tiedä sitten miten tuo vaikuttaa jos haluaa esim. suoristaa kalansilmän kuvan...

<lens>
<maker>Samyang</maker>
<model>Samyang 8mm f3.5 Fish-eye CS</model>
<mount>Nikon AI</mount>
<cropfactor>1.5</cropfactor>
<type>fisheye</type>
<calibration>
<distortion model="ptlens" focal="8" a="0.05954" b="-0.072" c="0.04831" />
<vignetting model="pa" focal="8" aperture="3.5" distance="100" k1="-0.33565" k2="0.21221" k3="-0.24756" />
<vignetting model="pa" focal="8" aperture="5.6" distance="100" k1="0.00584" k2="-0.30761" k3="0.12926" />
<vignetting model="pa" focal="8" aperture="8.0" distance="100" k1="0.11154" k2="-0.59654" k3="0.34734" />
<vignetting model="pa" focal="8" aperture="11" distance="100" k1="0.09188" k2="-0.56434" k3="0.34445" />
</calibration>
</lens>

Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM II Lensfun-kalibroinnin tulokset

Geometriavääristymät ja vinjetoinnin määritin.

<lens>
<maker>Sigma</maker>
<model>Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM II</model>
<mount>Nikon F AF</mount>
<cropfactor>1.5</cropfactor>
<calibration>
<distortion model="ptlens" focal="50" a="0.00143" b="-0.0113" c="0.00788" />
<distortion model="ptlens" focal="75" a="0.00207" b="-0.00519" c="0.0052" />
<distortion model="ptlens" focal="105" a="0.00115" b="0.00265" c="0.00031" />
<distortion model="ptlens" focal="150" a="0.00072" b="0.00631" c="-0.00073" />
<vignetting model="pa" focal="50" aperture="2.8" distance="100" k1="-0.3469" k2="0.34748" k3="-0.2902" />
<vignetting model="pa" focal="50" aperture="4.0" distance="100" k1="-0.0702" k2="0.38516" k3="-0.44561" />
<vignetting model="pa" focal="50" aperture="5.6" distance="100" k1="-0.07583" k2="0.32289" k3="-0.27317" />
<vignetting model="pa" focal="75" aperture="2.8" distance="100" k1="-0.2858" k2="0.29719" k3="-0.25336" />
<vignetting model="pa" focal="75" aperture="4.0" distance="100" k1="-0.01767" k2="0.21834" k3="-0.25478" />
<vignetting model="pa" focal="75" aperture="5.6" distance="100" k1="0.02044" k2="-0.01582" k3="0.00834" />
<vignetting model="pa" focal="105" aperture="2.8" distance="100" k1="-0.10172" k2="-0.3325" k3="0.10147" />
<vignetting model="pa" focal="105" aperture="4.0" distance="100" k1="0.06624" k2="-0.05579" k3="-0.20602" />
<vignetting model="pa" focal="105" aperture="5.6" distance="100" k1="-0.0853" k2="0.40954" k3="-0.44304" />
<vignetting model="pa" focal="150" aperture="2.8" distance="100" k1="-0.65999" k2="0.58565" k3="-0.31284" />
<vignetting model="pa" focal="150" aperture="4.0" distance="100" k1="0.10953" k2="-0.77165" k3="0.45448" />
<vignetting model="pa" focal="150" aperture="5.6" distance="100" k1="-0.0087" k2="0.12197" k3="-0.29994" />
<vignetting model="pa" focal="150" aperture="8.0" distance="100" k1="-0.0864" k2="0.39283" k3="-0.41541" />
</calibration>
</lens>

2011-02-16

Tokina 11-16 f2.8:n Lensfun-kalibroinnin tulokset

Kävin muutaman tähtitaivaskuvan ottamassa Lensfun-kalibrointia varten. Tähtitaivaskuvia siksi että parallaksista ei tarvitse välittää, ja tähdet pistemäisinä on helppo asettaa tarkasti kohdikkain. Väriaberraation jätin kalibroimatta koska Raw Therapeen täysautomaattinen korjaus on todella toimiva, vinjetoinnit jätän myöhemmäksi.
<lens>
<maker>Tokina</maker>
<model>Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X 116 AF PRO DX</model>
<mount>Nikon F AF</mount>
<cropfactor>1.5</cropfactor>
<calibration>
<distortion model="ptlens" focal="11" a="0.00449" b="-0.03625" c="0.0372" />
<distortion model="ptlens" focal="14" a="0.00162" b="-0.01579" c="0.01955" />
<distortion model="ptlens" focal="16" a="-0.01447" b="0.03153" c="-0.01955" />
<vignetting model="pa" focal="11" aperture="2.8" distance="100" k1="-0.11043" k2="-0.23362" k3="-0.06968" />
<vignetting model="pa" focal="11" aperture="4.0" distance="100" k1="-0.17161" k2="0.37066" k3="-0.39672" />
<vignetting model="pa" focal="11" aperture="5.6" distance="100" k1="-0.1467" k2="0.03309" k3="-0.0451" />
<vignetting model="pa" focal="11" aperture="8.0" distance="100" k1="-0.24932" k2="-0.0519" k3="0.11909" />
<vignetting model="pa" focal="14" aperture="2.8" distance="100" k1="-0.27665" k2="0.14236" k3="-0.11591" />
<vignetting model="pa" focal="14" aperture="4.0" distance="100" k1="-0.06861" k2="0.1244" k3="-0.14289" />
<vignetting model="pa" focal="14" aperture="5.6" distance="100" k1="-0.12978" k2="0.03001" k3="-0.02843" />
<vignetting model="pa" focal="14" aperture="8.0" distance="100" k1="-0.15076" k2="0.10984" k3="-0.08873" />
<vignetting model="pa" focal="16" aperture="2.8" distance="100" k1="-0.26982" k2="0.12388" k3="-0.06349" />
<vignetting model="pa" focal="16" aperture="4.0" distance="100" k1="-0.06717" k2="-0.08326" k3="0.00787" />
<vignetting model="pa" focal="16" aperture="5.6" distance="100" k1="-0.11778" k2="-0.02648" k3="0.03797" />
<vignetting model="pa" focal="16" aperture="8.0" distance="100" k1="-0.15869" k2="0.15473" k3="-0.10514" />
</calibration>
</lens>


Tein nyt vinjetoinninkin tässä samalla. Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM II -lasin tuloksia toisella kertaa sitten.

Raw Therapee 3:n uudet toiminnot, osa 1: tiedostoselain

[Raw Therapee 3:n uudet ominaisuudet, osa 2: kuvien kehitys ja osa 3: raw-valinnat.]


Raw Therapeen kehitys jatkuu yhä. Esiversioita eri alustolle saa esim. Raw Therapeen sivuilta, täältä tai kääntämällä itse. Oppaan ensimmäinen osa keskittyy tiedostoselaimen saloihin.

Tiedostoselain

Tiedostoselain (kuvassa vasemmalla) ei ole paljoa muuttunut 2.4-versiosta uusia toimintoja ja nappeja lukuunottamatta. Esikatselukuvina käytetään nyt raakakuvatiedoston sisäistä esikatselua mikäli mitään .pp3-profiilia ei ole kuvalle annettu, tämä nopeuttaa hakemistojen latautumista huomattavasti. Suorituskykysyistä esikatselukuvassa ei näytetä darkki- tai flättiruudun vaikutusta kuvaan.

Valitsemalla yhden tai useampia kuvia voi muokata useiden kuvien asetuksia kerrallaan oikean puolen säätöpaneelista, esimerkiksi voi valita vaikka kymmenen kuvaa ja nostaa kaikkien valotusta aukolla tai vaihtaa valkotasapainon toiseen. Kätevää kun ei tarvitse avata kuvia erikseen käsittelyä varten. Suoraan esikatselusta voi rajata, oikaista kuvan, kääntää, peilata ja asettaa valkotasapainon valkotasapainon valintatyökalulla. Olen kuitenkin huomannut että valkotasapainon valintatyökalu ei ole kovin tarkka esikatselukuvien kanssa toimiessa.

Oikean reunan kansioselain on pelkkä selain eli siitä ei voi uudelleennimetä/siirtää/poistaa mitään, Add-näppäimellä voi lisätä omia hakemistojaan tuonne ylös kirjanmerkeiksi, Del tietysti poistaa tehdyn kirjanmerkin.

Kontekstivalikko

Hiiren oikealla näppäimellä käyttöönsä saa kontekstivalikon, jonka kautta voi avata kuvan editoriin tai lähettää kuvan nykyisillä asetuksillaan eräajoon. Kuvat voi tähdittää (yhdestä viiteen tähteä) ja niille voi antaa värileiman (punainen, keltainen, vihreä, sininen, violetti) - helpottaa kuvien lajittelua. Kuvia voi uudelleennimetä, kopioida, poistaa tai siirtää.

Käsittelyprofiilin voi liittää kuvasta toiseen, joko osittain (shift+ctrl+v) tai kokonaisuudessaan (ctrl+v). Jos valikko tuntuu vievän kovasti tilaa niin rating- ja label -osiot voi typistää omiksi alavalikoikseen Raw Therapeen asetuksissa.

Jälkikäsittelyprofiileja voi vaihtaa lennosta kontekstivalikon kautta, clear profile poistaa prosessointiasetukset kokonaan eli kuva avautuu ja prosessoituu seuraavan kerran oletusvalinnoilla. Custom profile builder ajaa ohjelman jolle Raw Therapee antaa parametreiksi mm. aukon, valotusajan, herkkyyden, jne. Tarkoitus tuolla on esimerkiksi tehdä uusi PP3-profiili vaikka eri polttoväleille objektiivin geometrivirheiden korjausta varten.

Työkalupalkki

Ruudun yläosassa on liki koko näytön levyinen työkalupalkki, joka näyttää tältä:


Sen toiminnot ovat seuraavat, vasemmalta lukien: vasemman reunan hakemistoselaimen piilotus näkyvistä, sen vieressä on nappi joka poistaa kuvasuodattimet. Sen jälkeen tulevat itse suodattimet, esimerkiksi valitsemalla tuo kolme tähteä näytetään vain kuvat joille on kolme tähteä annettu. Disketin kuvasta näytetään tallennetut kuvat, vihreä tarkistusmerkki taas näyttää käsitellyt (mutta tallentamattomat) kuvat. Suotimia voi yhdistää painamalla ctrl-näppäin pohjassa useampia kuvakkeita. Roskiksen kuvakkeesta näytetään poistettavat kuvat, info näppäin taas näyttää kuvaustietoja (tiedostonimi, kuvausaika, aukko, suljinaika, polttoväli) esikatselukuvien päällä. Suurennuslaseista voi suurentaa tai pienentää esikatselukuvien kokoa.

Sen jälkeen on vuorossa suurimman osan palkista vievä osoitepalkki joka toimii samaantapaan kuin vaikka webbiselaimen osoitepalkkikin. Hakupalkki on sen vieressä, ruksista klikkamalla haku tyhjenee. Seuraavana on vuorossa kuvankäsittelytyökalut: normaalikursori joka ei ole työkalu laisinkaan, valkotasapainon valintatyökalu, rajaustyökalu ja kuvan oikaisutyökalu. Kuten mainittua, valkotasapino ei ole sataprosenttisen tarkka esikatselukuvien kanssa toimittaessa, parempi avata kuvat siis editoriin. Näiden työkalujen jälkeen ovat valinnat kuvan kääntöä ja vaaka- tai pystysuuntaista peilausta varten. Viimeisenä on valinta jolla voi piilottaa oikean puolen työkalut pois näkyviltä.

Kuvien suodattaminen (metadata filters)

Kuvista haluamansa voi suodattaa näkyviin käyttämällä kuvien EXIF-tietoja. Sivusta löytyy suodatuspaneeli joka tarjoaa suodatuksen kameran, objektiivin, aukon, herkkyyden, valotusajan, tiedostotyypin ja polttovälin perusteella. Täppä ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä kunkin suodatinvalinnan.

Asetuksista (kuvassa oikealla) voi valita kullekin työkalulle toimiiko se lisääntyvästi (esimerkiksi yhden aukon nosto valotukseen riippumatta paljonko valotusta on ennestään nostettu) vai absoluuttisesti (valotus nollasta uuteen arvoon riippumatta siitä paljonko sitä on ennestään säädetty).

2011-02-05

Davehillmäinen faux HDR -prosessointi GIMPillä

Dpreview'n foorumilta bongasin Dave Hill Photoshop-skriptin. En päässyt itse sitä testaamaan kun ei ole Photaria asennettuna, mutta keskusteluista sain sen käsityksen että se käyttää paikalliskontrastin säätöön Photoshopin surface blur -suodinta, joka Wikin mukaan toimii bilateral filtering -metodilla. Yksinkertaistettuna: kyseinen suodin blurraa yksityiskohtia muttei reunoja (jotkut käyttävät sitä kohinanpoistoon, mutta mielestäni se syö liikaa detaljeja), joten vähennetään suodatettu kuva alkuperäisestä jolloin tuloksena on periaatteessa pelkkiä detaljeja (ja jonkin verran kohinaa). GIMPissä bilateral filteriä ei ole joten sitä varten pitää asentaa G'MIC, itse suodin on Enhancement -otsakkeen alla: