2013-01-28

D800:n 12-bittiset ja 14-bittiset raakakuvat käytännössä

Propellihattuilun aika, otin selvää milloin D800:n raakakuvissa voi alkaa käyttämään 12-bittistä formaattia 14-bittisen sijaan kuvanlaadun kärsimättä. Alla olevassa kuvasarja on kaksi pystyriviä kuvia, toinen kuvattu 12-bittisinä tiedostoina (vas.) ja toinen sarja vastaavasti 14-bittisinä (oik.). Molempien kuvasarjojen valotusta on Raw Therapeen nelosversiolla nostettu kymmenen aukon verran, tämän noston tarkoituksena on selvittää kuinka tiedostot kestävät äärimmäistä käsittelyä, lisäksi bittisyvyyksien välinen kuvanlaatuero tulee nimenomaan näkyviin syvissä varjoissa, lähellä kohinatasoa (noise floor).

Kuten alta voi katsoa, on 12-bittiset kuvat pahasti posterisoituneita aina ISO 800 asti, siitä lähtien noilla kahdella tiedostoformaatilla ei ole varsinaista visuaalista kuvanlaatueroa. Jos haluaa ottaa varman päälle niin rajana voi pitää vaikka ISO 1000:aa.

D800:n NEF-tiedostot: 14bit vs 12bit
(Tämä on sitä nimenomaista digikameroiden dynamiikkaa, huippuvalot kun kärtsäävät aina lineaarisesti fotonikaivon täyttyessä.)

Toinen testauksen alaisena ollut seikka oli kohinanvaimennus käyttämällä kameran päällekkäisvalotustoimintoa: D800 (ja moni vanhempikin Nikon) antaa keskiarvoistaa kymmenen raakakuvaa yhteen suoraan kamerassa, jos käyttää multiple exposure -toiminnossa auto gain -ominaisuutta päällä. Keskiarvoistamalla esim. yhdeksän kuvaa signaali/kohinasuhde kasvaa teoriassa jopa kolminkertaiseksi (√(9) = 3).

Tässä tosin Nikonin insinöörit ovat sössineet jotain koska tällä tavoin tuotetun raakakuvan syvimmissä varjoissa on pahaa posterisaatiota, aivan kuin kuvien prosessoinnissa ei olisi käytetty tarpeeksi tarkkoja lukuarvoja. Alla taas esimerkkikuvapari, valotusta on taas nostettu kymmenen aukkoa erojen esiintuomiseksi:

D800 multiple exposure vs yksi raakakuva
(Raw Therapeella oli ongelmia kameran asettaman valkotasapainon kanssa, kuva oli liian magenta. Muunto DNG:ksi korjasi ongelman.)

Alemman kuvan pitäisi olla identtinen ylläolevaan verrattuna, vain paljon vähäkohinaisempi. Yhdessä kuvassa on kuitenkin enemmän dynamiikkaa kuin kymmenessä, koska päällekkäsivalotetun kuvan varjot ovat jostain syystä päässeet leikkautumaan. Näin ei tietenkään asian laidan kuuluisi olla. Tämä ongelma tuntuu kuvista kuitenkin kaikkoavan suuremmilla herkkyyksillä, esimerkiksi ISO1600:lla kuvattu testikuva näytti juuri siltä kuin pitikin, mutta megamataliin kohinatasoihin päästäkseen joutuu matalan herkkyyden kuvat pinoamaan ihan tietokoneella.

0 comments:

Lähetä kommentti